De Slimme Speeltuin is een speeltuin waar kinderen kunnen spelen en leren tegelijk. Het doel is een plek te creëren waar kinderen worden uitgedaagd.
De speeltuin bestaat uit 9 slimme zones. Deze slimme zones zijn afkomstig van de meervoudige intelligentie-theorie van Howard Gardner. Hij zegt dat elk mens 9 intelligenties in zich heeft, en dat de ene intelligentie wat meer aanwezig is dan de ander.
De 9 intelligenties zijn (klik voor meer info):
-
Muziekslim
Het kind houdt van muziek, hoort ritmes in zinnen en woorden, is gevoelig voor geluiden om zich heen, kan rijmpjes goed onthouden, onthoudt de tafels als ze op een melodietje worden aangeleerd, leert met behulp van muziek en ritmes. Ze houden van zingen, kunnen vaak instrumenten bespelen en liedjes schrijven.
In de muziekzone kun je muziek maken, zingen en zelf liedjes schrijven.
-
Beweegslim
Het kind kan niet stil zitten, moet altijd even iets of iemand aanraken, houdt van bewegen, wil voelen hoe iets werkt, leert de ‘S’ door hem eerst te ‘lopen’, leert door doen en experimenteren. Ze zijn goed in sport, acteren en het bouwen of maken van dingen.
In de beweegzone kun je klimmen en spelen op onze bobbelbaan.
-
Samenslim
Het kind wil altijd alles samen doen, is gevoelig voor stemmingen en sfeer, wil samen met anderen huiswerk leren, leert door feedback. Deze kinderen kunnen goed over gevoelens praten. Ze voelen heel goed aan wat anderen bezig houdt en begrijpen de stemming en motivatie van anderen.
In de samenzone kun je samen spelen op het verkeersplein en je verkleden.
-
Taalslim
Het kind is sterk in woorden, zowel gesproken als geschreven. Het kind kan al vroeg praten, houdt van spreekbeurten en boekbesprekingen, vindt lezen leuk, kan verhalen vertellen, heeft een grote woordenschat, begrijpt mondelinge uitleg.
In de taalzone kun je lezen in onze boekeniglo en naar verhalen luisteren.
-
Techniekslim
Het kind ‘goochelt’ met getallen, telt alles wat hij ziet of doet, ordent de wereld op zijn manier, leert door ordenen en is vaak een goede rekenaar. Het kind werkt volgens een eigen systeem. Ze houden van schaken, rekenen, programmeren en dingen onderzoeken.
In de techniekzone kun je proefjes doen en dingen onder de microscoop bestuderen.
-
Natuurslim
Het kind houdt van de natuur, houdt van dieren, heeft oog voor details, kan goed rubriceren. Dit zijn kinderen die van analyseren houden, van verzamelen en ordenen, ze hebben vaak groene vingers en zijn voortreffelijk met dieren.
In de natuurzone kun je onze planten voelen, ruiken en proeven en speuren.
-
Zelfslim
Het kind is de denker, de filosoof die ‘uren’ kan doorvragen: ‘maar als … en wat als er dan …’ . Ze begrijpen hun eigen gevoelens en doelen. Dit zijn kinderen met veel intuïtie, sterke wil, hoog zelfvertrouwen en een duidelijke mening.
In de zelfzone kun je door grotten klimmen en klauteren.
-
Beeldslim
Het kind ziet alles voor zich, heeft een rijke fantasie en wil plaatjes zien. Ze houden van puzzelen en ze herinneren zich sterk de dingen die ze gezien hebben. Vaak zijn deze kinderen artistiek, hebben ze een uitstekend richtingsgevoel en goede oog-handcoördinatie.
In de beeldzone kun je bouwen met blokken en een knikkerbaan maken aan de muur.
-
Bestaansslim
Het kind is spiritueel en denkt na over de zin van het leven, het ultieme lot, de dood en de liefde, het oneindige en het oneindig kleine, de kosmos. Ze kunnen volledig opgaan in een kunstwerk.
In de bestaanszone kun je chillen in onze zitzakken in de kosmische kamer.
Binnen deze slimme zones zijn alle speelmogelijkheden en activiteiten. Tussen de zones door loopt een wandelpad, gemaakt van hout, mozaïek, beton, snippers, kiezels, keien en stenen, we noemen dit pad een wanderpad. Iedereen loopt over dit wanderpad en ontdekt steeds nieuwe speel en leermogelijkheden! Wanneer je even iets wilt eten en drinken, zijn er ruim opgezette comfortabele zitjes.